Menu

Algemene voorwaarden

ARTIKEL 1. | DEFINITIES

In deze algemene voorwaarden worden de volgende termen, steeds met hoofdletter beginnend, in de navolgende betekenis gebruikt.

  1. BMJ Onderhoud: BMJ Onderhoud, onderdeel van de vennootschap onder firma Jong Vastgoed, de gebruiker van deze algemene voorwaarden, gevestigd aan Binnenhaven 131, 1781 BP te Den Helder, ingeschreven in het Handelsregister onder KvK-nummer 90592549.
  2. Opdrachtgever: iedere natuurlijke of rechtspersoon met wie BMJ Onderhoud een Overeenkomst heeft gesloten of beoogt te sluiten.
  3. Consument: een Opdrachtgever, natuurlijk persoon, niet handelend in de uitoefening van een beroep of bedrijf.
  4. Partijen: BMJ Onderhoud en de Opdrachtgever gezamenlijk.
  5. Overeenkomst: iedere overeenkomst tussen Partijen in het kader waarvan BMJ Onderhoud zich jegens de Opdrachtgever heeft verbonden tot het verrichten van Werkzaamheden of de losse verkoop van materialen, zoals verf en primer.
  6. Werkzaamheden: de werkzaamheden waartoe BMJ Onderhoud zich in het kader van de Overeenkomst jegens de Opdrachtgever heeft verbonden, waaronder, doch niet uitsluitend en in de meest ruime zin des woords, begrepen kunnen zijn, binnen- en buitenschilderwerk, klein timmerwerk, het verrichten van houtrotreparaties en het vervangen van boeidelen.
  7. Consumentenkoop: een Overeenkomst tussen BMJ Onderhoud en een Consument in het kader waarvan BMJ Onderhoud zich jegens de Consument verbindt tot het leveren van roerende zaken (materialen). Een Overeenkomst met een Consument die betrekking heeft op het leveren van materialen die bij de uitvoering van Werkzaamheden worden verwerkt en daarmee onroerend worden, wordt niet als Consumentenkoop aangemerkt.
  8. Schriftelijk: communicatie op schrift, communicatie per e-mail of enige andere wijze van communicatie die met het oog op de stand der techniek en de in het maatschappelijk verkeer geldende opvattingen hiermee gelijk kan worden gesteld.

ARTIKEL 2. | ALGEMENE BEPALINGEN

  1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van BMJ Onderhoud, iedere Overeenkomst en alle daaruit tussen Partijen voortvloeiende rechtsverhoudingen.
  2. De toepasselijkheid van de eventuele algemene voorwaarden van de Opdrachtgever, onder welke benaming dan ook aangeduid, wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
  3. Van het bepaalde in deze algemene voorwaarden kan uitsluitend uitdrukkelijk en Schriftelijk worden afgeweken, zoals middels de eventuele offerte van BMJ Onderhoud. Indien en voor zover hetgeen Partijen uitdrukkelijk en Schriftelijk zijn overeengekomen, afwijkt van het bepaalde in deze algemene voorwaarden, geldt hetgeen Partijen uitdrukkelijk en Schriftelijk zijn overeengekomen.
  4. Vernietiging of nietigheid van een of meer van de bepalingen uit deze algemene voorwaarden of de Overeenkomst als zodanig, laat de geldigheid van de overige bedingen onverlet. In een voorkomend geval zijn Partijen verplicht in onderling overleg te treden teneinde een vervangende regeling te treffen ten aanzien van het aangetaste beding. Daarbij wordt zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling in acht genomen.

ARTIKEL 3. | AANBOD, PRIJZEN, BIJKOMENDE KOSTEN EN TOTSTANDKOMING VAN DE OVEREENKOMST

  1. Het aanbod van BMJ Onderhoud (waaronder een offerte van BMJ Onderhoud in het bijzonder begrepen kan zijn) vermeldt de vaste prijs/aanneemsom, het uurtarief, de regieprijs en/of richtprijs waartegen de Werkzaamheden worden verricht of (in geval van losse verkoop) de materialen worden geleverd, alsook of eventuele bijkomende kosten aan de Opdrachtgever worden doorberekend, zoals voorrijdkosten. Onder regieprijs wordt verstaan dat het door de Opdrachtgever verschuldigde op basis van nacalculatie wordt berekend, op grondslag van 1) een uurtarief voor arbeid en 2) de kosten van gebruikte materialen. In geval een richtprijs is aangeboden, is deze richtprijs onder voorbehoud van de aan te treffen werkelijke situatie. Een richtprijs mag tot ten hoogste 10% worden overschreden, tenzij uitdrukkelijk en Schriftelijk een andere marge is overeengekomen.
  2. Eventuele op locatie van uitvoering van de Werkzaamheden te maken parkeerkosten, komen te allen tijde voor rekening van de Opdrachtgever, ook indien dit niet uitdrukkelijk in het aanbod van BMJ Onderhoud is vermeld.
  3. Elk aanbod van BMJ Onderhoud is vrijblijvend, ook in geval deze voor slechts een bepaalde duur geldig zijn. BMJ Onderhoud kan zijn aanbod tot meteen, althans zo spoedig mogelijk na de aanvaarding daarvan door de Opdrachtgever, nog intrekken. Offertes van BMJ Onderhoud zijn geldig tot 30 dagen na dagtekening daarvan, tenzij door BMJ Onderhoud anders aangegeven.
  4. Indien een aanbod van BMJ Onderhoud is gebaseerd op de door de Opdrachtgever verstrekte gegevens, staat de Opdrachtgever in voor de juistheid en volledigheid van deze gegevens.
  5. Kennelijke fouten en vergissingen in een aanbod van BMJ Onderhoud, binden hem niet.
  6. Iedere Overeenkomst komt, onverminderd het bepaalde in lid 3, tot stand op het moment dat het aanbod van BMJ Onderhoud, op de eventueel door BMJ Onderhoud aangewezen wijze, door de Opdrachtgever is aanvaard. Indien de aanvaarding van de Opdrachtgever afwijkt van het aanbod van BMJ Onderhoud, komt de Overeenkomst niet conform deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij BMJ Onderhoud anders aangeeft.
  7. Indien BMJ Onderhoud de Opdrachtgever, naar aanleiding van een mondeling gesloten Overeenkomst, een Schriftelijke bevestiging daarvan verstrekt, wordt geacht dat deze bevestiging de Overeenkomst juist en volledig weergeeft, tenzij de Opdrachtgever ter zake binnen twee werkdagen na ontvangst van de bevestiging gemotiveerd en Schriftelijk heeft geklaagd.
  8. Indien geen van beide Partijen de Overeenkomst Schriftelijk bevestigt, maar BMJ Onderhoud met kennelijke instemming van de Opdrachtgever is begonnen met de Werkzaamheden of levering van materialen, wordt aangenomen dat de Overeenkomst is gesloten volgens het laatst verstrekte aanbod van BMJ Onderhoud aan de Opdrachtgever.
  9. Als de Opdrachtgever een staal, model of monster van een product heeft ontvangen, dan kunnen daar geen andere rechten aan worden ontleend dan dat dit een indicatie van de aard van het product is, tenzij uitdrukkelijk en Schriftelijk wordt overeengekomen dat het te leveren product daarmee geheel zal overeenstemmen.
  10. Afbeeldingen, getallen, maten, gewichten en omschrijvingen die in een aanbod of een prijslijst van BMJ Onderhoud of op de website van BMJ Onderhoud zijn opgenomen, geven slechts een indicatie waaraan geen rechten kunnen worden ontleend.

ARTIKEL 4. | DERDEN

  1. BMJ Onderhoud is gerechtigd de uitvoering van de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk over te laten aan derden en aldus derden bij de uitvoering van de Overeenkomst te betrekken.
  2. Deze algemene voorwaarden zijn mede bedongen ten behoeve van de eventuele derden die BMJ Onderhoud bij de uitvoering van de Overeenkomst betrekt. Derhalve kunnen deze derden, voor zover het recht op nakoming van de bedingen naar hun aard of strekking niet uitsluitend voorbehouden kan zijn aan BMJ Onderhoud, jegens de Opdrachtgever een beroep doen op de bepalingen van deze algemene voorwaarden en gelden de bepalingen van deze algemene voorwaarden ook ten aanzien van de bedoelde derden, e.e.a. als ware zij in plaats van BMJ Onderhoud, zelf partij bij de Overeenkomst.

ARTIKEL 5. | VERPLICHTINGEN VAN DE OPDRACHTGEVER & UITVOERING VAN DE WERKZAAMHEDEN

  1. De Opdrachtgever dient alle informatie die voor de opzet en uitvoering van de Overeenkomst redelijkerwijs relevant is (waaronder eventueel benodigde tekeningen en andere documentatie mede begrepen), tijdig, volledig en op de eventueel daartoe door BMJ Onderhoud aangewezen wijze, aan BMJ Onderhoud te verstrekken. De Opdrachtgever staat in voor de juistheid van alle door hem aan BMJ Onderhoud verstrekte informatie.
  2. De Opdrachtgever dient BMJ Onderhoud steeds alle voor de uitvoering van de Overeenkomst vereiste medewerking te verlenen. De Opdrachtgever neemt alle redelijke maatregelen om de uitvoering van de Overeenkomst te optimaliseren. De Opdrachtgever is bovendien gehouden BMJ Onderhoud zo spoedig mogelijk mededeling te doen van alle feiten en omstandigheden die zich al dan niet na totstandkoming van de Overeenkomst openbaren en waarvan redelijkerwijs kenbaar is dat die feiten of omstandigheden van invloed zijn op de tijdige en/of deugdelijke uitvoering van de Overeenkomst.
  3. De Opdrachtgever dient zorg te dragen voor een juiste en tijdige uitvoering van alle inrichtingen, voorzieningen en andere voorwaarden die noodzakelijk zijn voor een deugdelijke uitvoering van de Werkzaamheden. Voorts dient de Opdrachtgever er voor eigen rekening en risico voor zorg te dragen dat:
  4. de eventueel door de Opdrachtgever beschikbaar te stellen zaken tijdig beschikbaar zijn en eventueel door derden, anders dan door BMJ Onderhoud ingeschakeld, nog te verrichten werkzaamheden tijdig zijn afgerond;
  5. de Werkzaamheden onder normale, redelijkerwijs te verwachten omstandigheden kunnen worden uitgevoerd;
  6. de door BMJ Onderhoud tewerkgestelde personen binnen het daartoe overeengekomen tijdsbestek tot de plaats van uitvoering toegang verkrijgen teneinde de Werkzaamheden uit te voeren gedurende de normale werkuren;
  7. voldoende gelegenheid is voor de aanvoer, opslag en afvoer van zaken die bij de uitvoering van de Overeenkomst worden gebruikt en verwerkt;
  8. de toegangswegen tot de plaats van opstelling geschikt zijn voor het transport van alle voor de uitvoering van de Werkzaamheden benodigde zaken;
  9. de door BMJ Onderhoud tewerkgestelde personen op de locatie van uitvoering van de Werkzaamheden de kosteloze beschikking hebben over elektriciteit, water, eventueel aanwezig gas, sanitaire voorzieningen en andere in redelijkheid benodigde faciliteiten;
  10. alle in redelijkheid van de Opdrachtgever te verlangen veiligheids- en voorzorgsmaatregelen zijn getroffen en gedurende de uitvoering van de Werkzaamheden worden gehandhaafd;
  11. indien BMJ Onderhoud in opdracht van een (hoofd)aannemer werkt, alle maatregelen zijn getroffen en worden gehandhaafd teneinde aan de toepasselijke wettelijke en andere overheidsvoorschriften te voldoen.
  12. Zonder voorafgaande Schriftelijke toestemming van BMJ Onderhoud is het niet toegestaan dat de Opdrachtgever tot het moment van oplevering van de Werkzaamheden zelf werkzaamheden op locatie van uitvoering van de Werkzaamheden verricht of door derden laat verrichten, tenzij BMJ Onderhoud in opdracht van een (hoofd)aannemer werkt en uit de aard en/of strekking van de Overeenkomst voortvloeit dat ook anderen op locatie van uitvoering van de Werkzaamheden werkzaam zullen zijn.
  13. Indien de Opdrachtgever tekortschiet in de nakoming van een of meer van zijn verplichtingen als bedoeld in de vorige leden van dit artikel, is BMJ Onderhoud, onverminderd het bepaalde in artikel 13, gerechtigd de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten en de eventuele als gevolg van de tekortkoming van de Opdrachtgever ontstane extra kosten en geleden schade door te berekenen aan de Opdrachtgever.

ARTIKEL 6. | TIJDELIJK NEERLEGGEN VAN HET WERK OF BEËINDIGEN VAN DE OVEREENKOMST

  1. De Opdrachtgever is gerechtigd om BMJ Onderhoud op ieder moment Schriftelijk te laten weten dat hij de Werkzaamheden tijdelijk moet neerleggen. Het kan zijn dat BMJ Onderhoud daardoor maatregelen moet nemen om schade te voorkomen. De daaraan verbonden kosten dient de Opdrachtgever aan BMJ Onderhoud te vergoeden. Dat geldt ook voor schade die BMJ Onderhoud lijdt en de extra kosten die hij maakt omdat hij de Werkzaamheden tijdelijk moet neerleggen.
  2. Er kan na het tijdelijk neerleggen van de Werkzaamheden schade aan het werk ontstaan. BMJ Onderhoud is niet aansprakelijk voor deze schade.
  3. Als het werk langer dan 14 dagen tijdelijk is neergelegd op verzoek van de Opdrachtgever, is BMJ Onderhoud gerechtigd een vergoeding van de Opdrachtgever te vorderen voor alle tot dan toe uitgevoerde Werkzaamheden die hij nog niet eerder in rekening heeft gebracht. Hetzelfde geldt voor nog niet gebruikte materialen die aan de Opdrachtgever zijn geleverd of door toeleveranciers van BMJ Onderhoud aan BMJ Onderhoud zijn geleverd en door BMJ Onderhoud zijn betaald.
  4. Als het werk langer dan één maand tijdelijk door de Opdrachtgever is neergelegd, mag BMJ Onderhoud de Overeenkomst beëindigen.
  5. De Opdrachtgever is gerechtigd om de Overeenkomst te allen tijde en op ieder moment te beëindigen, zonder opgave van redenen. Een dergelijke opzegging dient Schriftelijk te geschieden.
  6. Bij het beëindigen van de Overeenkomst maakt BMJ Onderhoud aanspraak op betaling van de voor het gehele werk geldende prijs, verminderd met de besparingen die voor BMJ Onderhoud uit de beëindiging voortvloeien, tegen aflevering door BMJ Onderhoud van het reeds voltooide werk. In geval van een uurtarief of regieprijs wordt de door de Opdrachtgever verschuldigde prijs berekend op grondslag van de gemaakte kosten, de verrichte arbeid en de winst die BMJ Onderhoud over het gehele werk zou hebben gemaakt. De Opdrachtgever dient het bedrag van deze afrekening meteen te betalen.

ARTIKEL 7. | KOSTENVERHOGENDE OMSTANDIGHEDEN

  1. Het bepaalde in dit artikel is van toepassing indien en voor zover een vaste aanneemsom of richtprijs is overeengekomen; indien de prijs op basis van nacalculatie is aangeboden, zoals in geval van een uurtarief of regieprijs, worden de daadwerkelijk gewerkte uren c.q. geleverde materialen aan de Opdrachtgever in rekening gebracht. Indien een richtprijs met meer dan de overeengekomen marge wordt overschreden, wordt dit aangemerkt als een kostenverhogende omstandigheid waarop het bepaalde in de volgende leden van toepassing is.
  2. Kostenverhogende omstandigheden zijn omstandigheden:
  3. die van dien aard zijn dat bij het tot stand komen van de Overeenkomst geen rekening behoefte te worden gehouden met de kans dat zij zich zouden voordoen, en;
  4. die BMJ Onderhoud niet kunnen worden toegerekend en die de kosten van het werk verhogen.
  5. Kostenverhogende omstandigheden geven BMJ Onderhoud recht op vergoeding van de daaruit voortvloeiende gevolgen.
  6. Indien BMJ Onderhoud van oordeel is dat kostenverhogende omstandigheden zijn ingetreden, dient hij de Opdrachtgever hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte te stellen. Vervolgens zullen Partijen op korte termijn overleg plegen omtrent de vraag of kostenverhogende omstandigheden zijn ingetreden en zo ja, in hoeverre de kostenverhoging naar redelijkheid en billijkheid door de Opdrachtgever zal worden vergoed.
  7. De Opdrachtgever is gerechtigd om in plaats van toe te stemmen in een vergoeding, het werk te beperken, te vereenvoudigen of te beëindigen. Het bedrag dat de Opdrachtgever in dit geval is verschuldigd zal naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid worden vastgesteld.
  8. Het bepaalde in de vorige leden van dit artikel is niet van toepassing in geval van een kostenverhoging wegens na totstandkoming van de Overeenkomst van overheidswege gewijzigde wet- en/of regelgeving. Een dergelijke kostenverhoging komt te allen tijde voor rekening van de Opdrachtgever.

ARTIKEL 8. | MEERWERK

  1. Het bepaalde in dit artikel is van toepassing indien en voor zover een vaste aanneemsom of richtprijs is overeengekomen; indien de prijs op basis van nacalculatie is aangeboden, zoals in geval van een uurtarief of regieprijs, worden de daadwerkelijk gewerkte uren c.q. geleverde materialen aan de Opdrachtgever in rekening gebracht.
  2. De Opdrachtgever kan BMJ Onderhoud vragen om toevoegingen of veranderingen in het werk uit te voeren. Dat kan leiden tot meerwerk.
  3. Als de Opdrachtgever BMJ Onderhoud vraagt om toevoegingen of veranderingen in het werk, geeft BMJ Onderhoud tijdig aan welke gevolgen dat heeft voor de prijs van het werk en de opleveringstermijn. De gewenste toevoegingen of veranderingen worden pas doorgevoerd als de Opdrachtgever het over de gevolgen daarvan met BMJ Onderhoud eens is.

ARTIKEL 9. | TERMIJNEN EN DE GEVOLGEN ALS DE WERKZAAMHEDEN LANGER DUREN

  1. Partijen kunnen uitdrukkelijk en Schriftelijk overeenkomen dat het werk op een bepaalde datum of binnen een bepaald aantal werkdagen moet worden opgeleverd.
  2. Officiële vrije dagen die door de overheid zijn vastgesteld en de dagen waarop het bedrijf van BMJ Onderhoud gesloten is, zijn geen werkdagen.
  3. Als BMJ Onderhoud door weersomstandigheden voor vijf of meer uren met het grootste gedeelte van de onderaannemers niet heeft kunnen werken, is ook geen sprake van een werkdag. Als er op een werkdag door weersomstandigheden slechts twee tot vijf uur kan worden gewerkt, is sprake van een halve werkdag.
  4. Het kan zijn dat de opleveringstermijn uitloopt. Als BMJ Onderhoud voor de vertraging niet verantwoordelijk is, heeft hij recht op verlenging van de opleveringstermijn. De Opdrachtgever kan dan niet van BMJ Onderhoud eisen dat hij het werk binnen de afgesproken opleveringstermijn oplevert.
  5. Als BMJ Onderhoud het werk te laat oplevert (waarbij rekening moet worden gehouden met een recht op verlenging van de opleveringstermijn), vergoedt BMJ Onderhoud aan de Opdrachtgever een vooraf vastgestelde schadevergoeding van € 50,- voor iedere werkdag dat te laat wordt opgeleverd. De Opdrachtgever is gerechtigd deze schadevergoeding in mindering brengen op nog niet betaalde factuur of facturen van BMJ Onderhoud. De schadevergoeding bedraagt maximaal 10% van de prijs van het werk.
  6. Als de uitvoering van het werk vertraagd wordt door gebeurtenissen waarvoor de Opdrachtgever verantwoordelijk is, kan BMJ Onderhoud te maken krijgen met schade en kosten. De Opdrachtgever dient deze schade en kosten aan BMJ Onderhoud te vergoeden. BMJ Onderhoud zal hierover met de Opdrachtgever overleggen.

ARTIKEL 10. | OPLEVERING VAN DE WERKZAAMHEDEN

  1. Als het werk volgens BMJ Onderhoud klaar is voor oplevering, nodigt hij de Opdrachtgever uit om het werk samen te inspecteren. De Opdrachtgever kan zich daarbij laten bijstaan door een andere persoon.
  2. Het werk is opgeleverd als het werk volgens BMJ Onderhoud klaar is voor oplevering en de Opdrachtgever het werk accepteert.
  3. Kleine gebreken zijn geen reden om de oplevering te weigeren. Een gebrek wordt door BMJ Onderhoud binnen een redelijke termijn hersteld.
  4. Het kan ook zijn dat BMJ Onderhoud aangeeft dat het werk klaar is voor oplevering en Partijen het werk niet samen nalopen. De Opdrachtgever kan dan binnen acht dagen na het bericht van BMJ Onderhoud dat het werk klaar is, laten weten of, en zo ja, welke gebreken hij in het werk heeft ontdekt. Als de Opdrachtgever binnen de periode van acht dagen niets laat horen, accepteert hij het werk zoals het is uitgevoerd. Het werk is dan opgeleverd.
  5. Als de Opdrachtgever van oordeel is dat het werk niet in gebruik kan worden genomen, moet de Opdrachtgever BMJ Onderhoud Schriftelijk laten weten waarom dat niet kan. De Opdrachtgever dient ook aan te geven welke gebreken hij heeft ontdekt.
  6. Als de Opdrachtgever het werk of de ruimte waarin de Werkzaamheden zijn uitgevoerd, in gebruik neemt, accepteert de Opdrachtgever het werk en geldt het werk als opgeleverd.
  7. Na de oplevering is het werk voor rekening en risico van de Opdrachtgever.
  8. BMJ Onderhoud spant zich in om schilderwerk zo zorgvuldig en netjes mogelijk op te leveren. Gezien de aard van het werk kunnen echter kleine oneffenheden zoals minimale vuiltjes of luchtbelletjes in de verflaag voorkomen. Dergelijke geringe afwijkingen geven de Opdrachtgever geen recht op herstel van het betreffende onderdeel van het werk of enige andere compensatie.

ARTIKEL 11. | AANSPRAKELIJKHEID EN GARANTIE

  1. De Opdrachtgever draagt de schade veroorzaakt door onjuistheden in de door hem opgedragen Werkzaamheden, onjuistheden in de door Opdrachtgever verlangde werkwijzen dan wel verstrekte gegevens, iedere andere tekortkoming in de nakoming van de verplichtingen van de Opdrachtgever die uit de wet of de Overeenkomst voortvloeien, alsmede een andere omstandigheid die niet aan BMJ Onderhoud kan worden toegerekend.
  2. In afwijking van het bepaalde in het vorige lid is BMJ Onderhoud bij het aangaan of het uitvoeren van de Overeenkomst aangegaan met een Consument verplicht de Consument te waarschuwen voor onjuistheden in de opdracht voor zover BMJ Onderhoud deze kende of redelijkerwijs behoorde te kennen. Hetzelfde geldt in geval van gebreken en ongeschiktheid van zaken afkomstig van de Consument, alsmede fouten of gebreken in door de Consument verstrekte plannen, tekeningen, berekeningen, bestekken of uitvoeringsvoorschriften.
  3. BMJ Onderhoud is niet aansprakelijk voor fouten en tekortkomingen van derden met wie de Opdrachtgever zelf een Overeenkomst heeft gesloten dan wel die door de Opdrachtgever zijn aangewezen om door BMJ Onderhoud te worden gecontracteerd.
  4. Na oplevering is BMJ Onderhoud uitsluitend aansprakelijk voor de gebreken in het werk waarvan de Opdrachtgever aantoont dat BMJ Onderhoud daarvoor aansprakelijk is.
  5. BMJ Onderhoud is niet aansprakelijk voor scheurvorming in aangebracht schilderwerk door werking van muren of plafonds. Tevens is BMJ Onderhoud niet aansprakelijk voor beschadigingen, verkleuringen of voor gebreken die ontstaan door slijtage, (onjuist) gebruik of onvoldoende onderhoud, evenmin als voor gebreken na de oplevering ontstaan als gevolg van een andere van buiten komende oorzaak of een andere niet aan BMJ Onderhoud toerekenbare omstandigheid. Gebreken als gevolg van voornoemde omstandigheden vallen dan ook buiten de door BMJ Onderhoud geboden garantie.
  6. Het recht van de Opdrachtgever om in een procedure bij de rechter een vordering in te stellen in verband met gebreken na oplevering van de Werkzaamheden waarvoor BMJ Onderhoud aansprakelijk zou zijn, vervalt, onverminderd het bepaalde in het volgende lid, één jaar na de opleverdatum. In verband met de losse verkoop van materialen bedraagt de verjaringstermijn van rechtsvorderingen jegens BMJ Onderhoud één jaar na levering van de materialen. In afwijking van de vorige zin verjaren aan Consumenten toekomende rechtsvorderingen en verweren die gegrond zijn op feiten die de stelling zouden rechtvaardigen dat een Consumentenkoop niet aan de Overeenkomst beantwoordt, door verloop van twee jaren na ontstaan van die vordering.
  7. BMJ Onderhoud biedt op zowel binnen- als buitenschilderwerk twee jaar garantie, tenzij uitdrukkelijk en Schriftelijk anders is overeengekomen. Deze garantieperiode vangt aan op de dag van oplevering van de Werkzaamheden. Deze garantie betreft een afbouwende garantie; de kosten van herstel of vervanging die voor rekening van BMJ Onderhoud komen, worden in het tweede jaar voor 75% vergoed. Herstel of vervanging door derden wordt door BMJ Onderhoud nimmer vergoed.
  8. Een eventueel door BMJ Onderhoud, fabrikant of importeur verstrekte garantie doet niets af aan de dwingende wettelijke rechten en vorderingen die Consumenten in het kader van een Consumentenkoop jegens BMJ Onderhoud kunnen doen gelden.
  9. Zodra de Opdrachtgever een gebrek constateert, dient hij dat zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 14 dagen na ontdekking, althans het redelijkerwijs kunnen ontdekken van het gebrek, Schriftelijk bij BMJ Onderhoud te melden. In afwijking van vorenstaande kan een Consument er geen beroep meer op doen dat hetgeen in het kader van een Consumentenkoop is geleverd niet aan de Overeenkomst beantwoordt, indien niet binnen twee maanden na ontdekking van het gebrek door de Consument ter zake bij BMJ Onderhoud is geklaagd.
  10. De Opdrachtgever dient BMJ Onderhoud de mogelijkheid te geven om het gebrek te herstellen. BMJ Onderhoud mag dat doen op de manier waarvan hij vindt dat die de juiste is.
  11. Het is mogelijk dat de kosten van herstel van een gebrek niet in redelijke verhouding staan tot het belang van de Opdrachtgever bij het herstel. In dat geval hoeft BMJ Onderhoud het gebrek niet te herstellen, maar is hij de Opdrachtgever een naar redelijkheid vast te stellen financiële compensatie verschuldigd.
  12. Aansprakelijkheid van BMJ Onderhoud voor indirecte schade, gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen, verminderde goodwill, schade door bedrijfsstagnatie, schade als gevolg van aanspraken van afnemers van de Opdrachtgever, verminking of verlies van data, schade verband houdende met de inschakeling van door de Opdrachtgever aan BMJ Onderhoud voorgeschreven hulppersonen en alle andere vormen van schade dan genoemd in het volgende lid, uit welken hoofde dan ook, is uitgesloten.
  13. De in deze algemene voorwaarden opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid van BMJ Onderhoud gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet of bewuste roekeloosheid van BMJ Onderhoud. BMJ Onderhoud is uitsluitend aansprakelijk te houden voor aan hem toerekenbare directe schade. Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan:
  14. redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze algemene voorwaarden;
  15. de eventuele redelijke kosten noodzakelijk om de gebrekkige prestatie van BMJ Onderhoud aan de Overeenkomst te laten beantwoorden;
  16. redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover Opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van de directe schade als bedoeld in deze algemene voorwaarden.
  17. In geval niettegenstaande de in deze algemene voorwaarden vervatte aansprakelijkheidsuitsluitingen enige aansprakelijkheid op BMJ Onderhoud mocht rusten, zal de aansprakelijkheid te allen tijde beperkt zijn tot ten hoogste het bedrag dat op grond van de door BMJ Onderhoud afgesloten bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering in het betreffende geval daadwerkelijk wordt uitgekeerd, vermeerderd met het eventuele eigen risico van BMJ Onderhoud dat volgens die verzekering toepassing vindt. Indien de verzekeraar niet tot uitkering overgaat, is de aansprakelijkheid van BMJ Onderhoud beperkt tot ten hoogste dat gedeelte van de factuurwaarde van de Overeenkomst waarop de aansprakelijkheid van BMJ Onderhoud betrekking heeft.
  18. In geval van een Consumentenkoop strekken de beperkingen van dit artikel niet verder dan is toegestaan ingevolge artikel 7:24 lid 2 van het Burgerlijk Wetboek.

ARTIKEL 12. | OVERMACHT

  1. BMJ Onderhoud is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting uit de Overeenkomst indien en voor zolang hij daartoe gehinderd wordt door een omstandigheid die hem krachtens de wet, een rechtshandeling of in het maatschappelijk verkeer geldende opvattingen niet kan worden toegerekend (overmacht). Onder overmacht wordt, naast hetgeen daaromtrent in de wetgeving en jurisprudentie wordt begrepen, verstaan, alle van buiten komende oorzaken waarop BMJ Onderhoud geen invloed heeft en die de (verdere) uitvoering van de Overeenkomst onmogelijk maken of ernstig bemoeilijken, waaronder mede begrepen extreme weersomstandigheden, arbeidsongeschiktheid van personeel of ingeschakelde onderaannemers, transportmoeilijkheden, rampen, epidemieën, pandemieën, oorlog en oorlogsdreiging, onderbrekingen, uitsluitingen, oproer, molest en stakingen.
  2. Indien en voor zover de overmachtssituatie de nakoming van de Overeenkomst blijvend onmogelijk maakt, zijn Partijen gerechtigd de Overeenkomst, zonder rechterlijke tussenkomst, met onmiddellijke ingang te ontbinden.
  3. Indien BMJ Onderhoud bij het intreden van de overmachtssituatie reeds gedeeltelijk aan zijn verplichtingen heeft voldaan, of slechts gedeeltelijk nog aan zijn verplichtingen kan voldoen, is BMJ Onderhoud gerechtigd het reeds uitgevoerde gedeelte, respectievelijk nog uitvoerbare gedeelte van de Overeenkomst, afzonderlijk te factureren als ware er sprake van een zelfstandige Overeenkomst.
  4. Schade ontstaan als gevolg van overmacht, komt, onverminderd het bepaalde in het vorige lid, nimmer voor vergoeding in aanmerking.

ARTIKEL 13. | OPSCHORTING EN ONTBINDING

  1. Tenzij de tekortkoming van de Opdrachtgever, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, deze opschorting met haar gevolgen redelijkerwijs niet rechtvaardigt, is BMJ Onderhoud bevoegd de verdere uitvoering van de Overeenkomst op te schorten indien en voor zolang de Opdrachtgever tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen uit de Overeenkomst (waaronder het bepaalde in deze algemene voorwaarden aldus mede begrepen).
  2. BMJ Onderhoud is bevoegd de Overeenkomst met directe ingang geheel of gedeeltelijk te ontbinden, indien de Opdrachtgever zijn verplichtingen uit de Overeenkomst niet, niet tijdig of niet volledig nakomt, tenzij de tekortkoming van de Opdrachtgever, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen redelijkerwijs niet rechtvaardigt. Indien de nakoming van de verplichtingen van de Opdrachtgever ten aanzien waarvan hij tekortschiet, niet blijvend onmogelijk is, ontstaat de bevoegdheid tot ontbinding pas nadat de Opdrachtgever Schriftelijk door BMJ Onderhoud in gebreke is gesteld, in welke ingebrekestelling een redelijke termijn is vermeld waarbinnen de Opdrachtgever zijn verplichtingen (alsnog) kan nakomen en de nakoming na verstrijken van de laatstbedoelde termijn nog steeds is uitgebleven. Het bepaalde in de vorige zin geldt niet indien BMJ Onderhoud uit een mededeling van de Opdrachtgever moet afleiden dat de Opdrachtgever in de nakoming blijvend tekort zal schieten, in welk geval een ingebrekestelling dan ook zinloos is en de ontbinding zonder ingebrekestelling kan geschieden.
  3. BMJ Onderhoud is gerechtigd om de Overeenkomst met onmiddellijke ingang geheel of gedeeltelijk te ontbinden, indien de Opdrachtgever in staat van faillissement verkeert, enig beslag op zijn goederen is gelegd of anderszins niet vrijelijk over zijn vermogen kan beschikken.
  4. Voorts is BMJ Onderhoud gerechtigd de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de Overeenkomst onmogelijk is of ongewijzigde instandhouding daarvan in redelijkheid niet van hem kan worden gevergd.
  5. De Opdrachtgever maakt nimmer aanspraak op enige vorm van schadevergoeding in verband met het door BMJ Onderhoud op grond van dit artikel uitgeoefende opschortings- en/of ontbindingsrecht.
  6. Indien de grond die tot opschorting of ontbinding van de Overeenkomst heeft geleid, aan de Opdrachtgever kan worden toegerekend (wat slechts in geval van lid 4 niet altijd zo hoeft te zijn), maakt BMJ Onderhoud jegens de Opdrachtgever aanspraak op vergoeding van de eventuele schade die BMJ Onderhoud dientengevolge lijdt.
  7. Indien BMJ Onderhoud de Overeenkomst op grond van dit artikel ontbindt, zijn alle eventuele nog openstaande vorderingen op de Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.

ARTIKEL 14. | BETALINGSVOORWAARDEN

  1. Indien en voor zover hierover niet reeds uitdrukkelijk en Schriftelijk afspraken zijn gemaakt, is BMJ Onderhoud gerechtigd om gehele of gedeeltelijke vooruitbetaling of gefaseerde betaling van de Opdrachtgever te vorderen. In geval van een Consumentenkoop kan de Consument evenwel niet worden verplicht tot vooruitbetaling van meer dan 50% van de koopprijs.
  2. BMJ Onderhoud is niet eerder gehouden (verder) uitvoering te geven aan de Overeenkomst dan nadat de Opdrachtgever alle op hem rustende en reeds opeisbare betalingsverplichtingen jegens BMJ Onderhoud is nagekomen.
  3. Betalingen dienen te geschieden op de daartoe door BMJ Onderhoud aangegeven wijze, binnen de door BMJ Onderhoud vermelde termijn. BMJ Onderhoud hanteert een standaardbetalingstermijn van 14 dagen na factuurdatum, maar kan daarvan in individuele gevallen afwijken, zoals in geval van een aanbetaling.
  4. Indien de Opdrachtgever in staat van faillissement verkeert, (voorlopige) surseance van betaling heeft aangevraagd, enig beslag op zijn goederen is gelegd of in gevallen waarin de Opdrachtgever anderszins niet vrijelijk over zijn vermogen kan beschikken, zijn de vorderingen op de Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
  5. Indien tijdige betaling achterwege blijft, treedt het verzuim van de Opdrachtgever van rechtswege in en is BMJ Onderhoud gerechtigd de uitvoering van de Overeenkomst op grond van artikel 13.1 op te schorten en de eventueel daaruit voortvloeiende extra kosten en/of geleden schade aan de Opdrachtgever door te berekenen. Vanaf de dag dat het verzuim van de Opdrachtgever intreedt, is de Opdrachtgever over het openstaande bedrag een rente verschuldigd van 2% per maand, waarbij een gedeelte van een maand als volledige maand wordt aangemerkt. In afwijking van de vorige zin geldt in plaats van de daar bedoelde contractuele rente, de ten tijde van het betalingsverzuim geldende wettelijke rente indien de Opdrachtgever een Consument is.
  6. Alle redelijke kosten, zoals gerechtelijke, buitengerechtelijke en executiekosten, gemaakt ter verkrijging van de door de Opdrachtgever verschuldigde bedragen, komen voor rekening van de Opdrachtgever.

ARTIKEL 15. | EIGENDOMSVOORBEHOUD

  1. Alle door BMJ Onderhoud geleverde materialen blijven zijn eigendom totdat de Opdrachtgever alle (betalings)verplichtingen uit de betreffende Overeenkomst deugdelijk is nagekomen.
  2. Het is de Opdrachtgever verboden de materialen waarop het eigendomsvoorbehoud rust te verkopen, te verpanden of op enige andere wijze te bezwaren.
  3. Indien derden beslag leggen op de materialen waarop het eigendomsvoorbehoud rust, dan wel rechten daarop willen vestigen of doen gelden, is de Opdrachtgever verplicht BMJ Onderhoud hiervan zo spoedig mogelijk in kennis te stellen.
  4. De Opdrachtgever geeft onvoorwaardelijke toestemming aan BMJ Onderhoud of de door BMJ Onderhoud aangewezen derden om al die plaatsen te betreden waar de materialen waarop het eigendomsvoorbehoud rust zich bevinden. BMJ Onderhoud is bij verzuim van de Opdrachtgever gerechtigd de hier bedoelde materialen terug te nemen. Alle hiermee in verband staande redelijke kosten komen voor rekening van de Opdrachtgever.
  5. Als de Opdrachtgever, nadat de materialen door BMJ Onderhoud aan hem zijn geleverd, aan zijn verplichtingen heeft voldaan, herleeft het eigendomsvoorbehoud ten aanzien van deze materialen als de Opdrachtgever zijn verplichtingen uit een later gesloten Overeenkomst niet nakomt.

ARTIKEL 16. | SLOTBEPALINGEN

  1. BMJ Onderhoud is gerechtigd zijn rechten en verplichtingen uit de Overeenkomst over te dragen aan een derde, bijvoorbeeld in geval van een wijziging van zijn rechtsvorm.
  2. Op elke Overeenkomst en alle daaruit tussen Partijen voortvloeiende rechtsverhoudingen is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
  3. Partijen zullen niet eerder een beroep doen op de rechter dan nadat zij zich optimaal hebben ingespannen om het geschil in onderling overleg te beslechten.
  4. Uitsluitend de bevoegde rechter binnen het arrondissement van de rechtbank Noord-Holland wordt in eerste aanleg aangewezen om van eventuele gerechtelijke geschillen tussen Partijen kennis te nemen, onverminderd het recht van BMJ Onderhoud een andere volgens de wet bevoegde rechter aan te wijzen. Een Consument is evenwel gerechtigd de volgens de wet bevoegde rechter te kiezen binnen een maand nadat BMJ Onderhoud Schriftelijk heeft aangekondigd bij de door hem aangewezen rechter te willen procederen.